Tuesday, September 21, 2010

:: Aidilfitri 2010 ::



assalamualaikum..dh 2mgu eh raya..yeke..boleh la..lme gak aku xupdate blog nh..berabok dh gobok2 nye..nk bersih2 kn sket la nh..huhu..amcm raya korang..aku biase2 jek..xbrape nk feel la raya taun nh..korang?!! mesti meriah abes nh..hoho.. aku nye raya..sampai raya ke bpe ntah..bz gak la..bjln ngan kwn2 nk family gathering aku..hoho..so ini lah kronologi raya aku taun nh..hahahaa..

:: 1st Raya ::

1st raya aku cm biase la..cm taun2 sudah..lek smyg raya tahlil ringkas sket pastu beraya sekeliling umah aku..hoho..itu jek la aktiviti aku raya pertama..pastu ptg nye after smyg ktorg ambush umh mkck aku kt senggarang..pastu lepak kt umah sampai lebam..hahaha..






:: 2nd Raya ::


mlm tu aku de family gathering sebelah mak aku..tp petang tu peh..umh aku kne ambush ngan batalion tok cuci..hamek ko..penoh umah aku..seb bek diorg bwk sket jek..kalo sume org die bwk dh jd armada kot.hahaha..xpela.. lyn kn jek..mlm tu aku g la umah arwah nenek aku yg skang nh mkck aku duduk..wt BBQ sambil berkaraoke and men mercun selama 2jam tnpe henti..pekak telinga kejap aku nh..huhu..pastu abes jek dh siap2 kemas ktorg g McD plak..melepakkan diri
ktorg smbl cite2 ngan sdre2 kn..lme kot xjmpe diorg..




:: 3rd Raya ::

seperti kebiasaannya..tradisi la kot..every year perjumpaan keluarga sbelah ayah aku..haaa..nh pon leh tahan gak nh..rmi amat..haha..ktorg mulakan dgn tahlil ringkas, pastu nangeh2 smbl bermaaf-maafan then pe g..mkn la..dh setel makan semua terbongkang cm ular sawa..tdo n
borak saja..hohoh..



:: 4th Raya ::

== hibernate kt umah ==

:: 5th Raya ::

kami geng DUNIA KAMI beraya ke rumah sesame sendiri..hehe..sebelom2 nh kami ber7 tp skang kami hanya bergerak hanya ber4..sorang sakit..masih xbaek2 lg..sorang merjauk memanjang sorg lagi dh jd tabligh sepenoh mase..huhu..dh xnk ikot ktorg katenye..ape2 la jnji ko xsesat sudah..huhu..kami mulakan ari kami dgn pegi umah c EMON @ DAYAH.. sementara nk tgu ahli lg sorg c ATIM yg ikot pkwenye beraya..hoho..kebetulan mak emon tu ex cekgu kt skolah dlu..haaa..memacam la kuar nye..pastu g umh kwn syahida plak..sape ntah name..haaa..zaura..hahaa..dh dua umh nh knyang dh..hahaa..pastu ktorg g amek la c atim nh kt BP Mall..lepastu g umah pyan..then umh kwn ktorg yg sakit nh..c najib..pastu maghrib kt masjid peserai berdekatan dgn umh najib..aku ngan pyan gerak g umah atim..c atim n syah dh gerak awal dh..smpai jek umh atim mak pak die nk kuar..g braye katenye..sempat la jugak jmpe jp bersalam salaman..hehehe..pastu kitorg rncg2 nk lepak banda..c atim tuh dr berbaju kurung tros berJEANS jek..hahaha..lantak kome le..hahahaa..pas umh atim ktorg tros run g umah syah plak..kejap2 jek..tu pon sempat mkn bihun sup..pastu g umah aku plak..then tros g lepak kt mekdi..hehe..

:: 6th Raya ::

aku ngan pyan jek yg g braya..pit stop pertama kitorng umh paan..memandangkan c arip xde kn.pas umah paan g umah arip plak..lepas arip umh cdin..pastu g umah Mr. Belon.huhu..pas jek umah belon..ktorg g umh cekgu seni ktorg..tnpa die xde la ktorg skang..huhu...CIKGU AYOB..lme jek ktorg borak ngan die..lme btol ktorg xjmpe..mcm2 ktorg borak..sampai kn xseda dh nk maghrib..hoho..

:: 7th Raya ::

braya ngan geng2 SDBL..hoho..rndu gak jmpe diorg nh..mcm2 perangai..hehe..1st umah aku xdpt join psl aku xtau cite beb..aku gak kne marah..haha..xpe2..pastu diorang gerak umah aku la..then umah najib..aku join diorng..after umah najib aku ngan pyan dpt tau kwn kitorg faizi merangkap sedara jauh aku ade kt bp n baru pas tunang..pe g..aku ngan pyan tros ambush umah faizi yg disertai oleh lin dan adiknye..hehe..braye jp umh die then culik die g umah pyan psl die kate die xbraye sgt..pe g..culik jek..hahaha..pastu lin anta ktorg lek n faizi pon braye umh aku kejap..

:: 8th Raya ::

Faizi ajak jmpe ngan dak2 form 6..ktorg pon sebar2kan la..lastly yg dtg aku,pyan.eswandy.paan,faizi..c lin ngan adik die dtg kejap jek..lepak2 smbl makan, borak2 psl skolah dlu..huhu..seronok gak..then dpt idea nk tgk wayang..decide punye decide tgk Piranha..abes jek cite aku bg double FUCK la kt cite tu..cm haram.hahaha..

begitula serba sedikit aktivit aku mase raya..hehe..xla best sgt..biase2 jek org kate..huhu..ade g tp nt2 la aku update..hahaa..keje bertimbon tp mnyempat jap..haha

Thursday, September 9, 2010

Kemeriahan Syawal 1431H

video

sedang elok aku diatas ttbe aku dgr letupan2 yg aku jangkakan mercun..hahaha..sekali betol daaa..
pe lagi dgn sepantas kilat aku mintak GIGIBIRU ngan kezen aku psl aku xsempat nk rakam.hahaha

Sepetang Bersama En Nazrul Izwan


Batu Pahat : 8 September 2010 menjadi saksi bahawa aku ngan En Nazrul Izwan berbuka di Batu Pahat Mall..dan sebelum itu kami membeli tiket wayang cerita seperti yg tertera di bawah..

:: Step Up 3 ::

Sebelum menonton wayang yg mengambil mase selama beberapa jam tok ditunggu kami pergi la berbuka di MK kt bawah..belek punye belek, akhirnya juadah berbuka kami pon dipilih..

:: Nasi Ayam Panggang Madu <-- En Nazrul Izwan ::

:: Nasi Ayam Black Pepper <-- Aku nye ::

dah balik tu dlm kol 1230 mlm gak la..aku g la dapo tgk pe2 yg de..skali aku nmpk sup tulang da..ape lagi..makan la lagi kn.hahaha..

:: Sup Tulang ::

dh lame rase nye ak xpekene sup nh..hahaha..skali dpt air tgn mak ayah aku..fuh!!!masyukss..hehe..

Tuesday, September 7, 2010

SELAMAT HARI RAYA!!!

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1431H
Maaf Zahir & Batin

kepada semua insan yg pernah aku sakiti,secara sengaja mahupun tidak..aku menyusun 10 jari memohon kemaafan dan keampunan pd hari yang mulia yg akn menjelang tiba tidak lama lagi..

0-0 aeyhh!!!

Wednesday, September 1, 2010

Suara Hati - Sumber-sumber Suara Hati


QS As Sajadah (Sujud) 32:9
"Kemudian Dia menyempurnakan

dan meniupkan kedlm (tubuh)nya roh (ciptaan)Nya dan Dia menjadikan bgi kamu pende

ngaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur."
Allah telah meniupkan Roh ciptaanNya yg bersih suci kpd manusia, Allah telah meniupkan

Nafsu, keinginan dan segalanya pula kedlam hati manusia. Ketika Jiwa Manusia itu mengakui kpd

Allah bhw Allah itu Tuhannya, pengakuan yg membenarkan suara hati itu terus berjln dan boleh

dirasakan melalui Repetative Magic Power, kecuali jika hati dlm keadaan kotor dan terhijab.
QS Al Hasyr (Pengusiran) 22:24 -
"Dialah Allah Yg Menciptakan, Yg Mengadakan, Yg Membentuk

Rupa, Yg Mempunyai Nama2 Paling Baik. Bertasbih kdpNya apa yg ada dilangit dan di Bumi. Dan

Dialah Yg Maha Perkasa lgi Maha Bijaksana."
Suara Hati manusia ini adalah
Kunci Spiritual (Self Conscience) , kerana ia adalah pancaran sifat2

Ilahi. Keinginan diperlakukan

adil, keinginan Hidup Sejahtera, Keinginan Kasih Mengasihi adalah sifat2 dri Allah. Jika sifat2 dri Allah ini yg berada pd kunci spiritual ini,

mengapa manusia lalai ?, mengapa mrk malas bertasbih?, mengapa mrk merosakkan hati2 mrk dgn

sifat angkuh, sombong dan segala sifat2 terkutuk? Adakah mrk2 ini tidak mahu berfikir? Ataupun mrk

mengetahuinya tetapi masih lalai dgn urusan2 duniawi yg tidak akan habis2 dan apa yg mrk cari2 itu tidak akan kekal selamanya....Sedangkan Hati2 ini lah tempat kunci spiritual manusia yg akan menerima pembalasan dihari kemudian.
Keadaan seperti inilah yg menjadikan hti2 mrk ini kotor dan terhijab dri menerima hidayah Allah. Hti2 mrk keras seperti batu, bahkan mungkin lebih keras dri itu. Mrk akan bertambah2 jauh hati2 ini kpd Allah. Ini adalah suatu penyakit hati, berbagai2 bentuk perasaan negatif akan terpahat didlm jiwa mrk ini. Segala sifat2 tekutuk akan timbul satu persatu jika tidak diubati dan dijaga dgn baik.
Kekuatan hati, melawan segala bentuk serangan bertubi2 ini mampu menghasilkan kejernihan dan kesucian hati. Kerna kejernihan dan kesucian hati inilah tempat sumber suara hati manusia terpancar. Sifat2 yg sering tiba2 muncul dan dirasakan, bisa berupa larangan, peringatan atau sebaliknya, sebuah keinginan, bahkan kebimbangan. Seringkali akan berlaku penyesalan apabila dorongan itu kelewatan.

Sempatkan hati anda utk menyepi sejenak, berkomunikasi dgn Allah. Di sudut2 doa dan di akhir solat Anda. Sempatkan diri anda utk melafazkan sifat2 Allah. Perlahan2 didasar hati anda akan bertemu getarannya. Getaran yg menakjubkan. Sesungguhnya Allah akan memberi hidayah petunjuknya kpd org yg mahu berubah.
"Bacalah! Tuhanmulah yg Maha Pemurah! Yg mengajar dgn kamu. Mengajar manusia apa yg tiada ia tahu"
QS Al Alaq (Segumpal Darah) 96:3-5

QS Ar-Ruum (Bangsa Romawi)"Maka hadapkanlah wajahmu dgn mantap kepada agama munurut fitrah Allah yg telah menciptakan fitrah itu pada manusia. Tiada dapat diubah (hukum-hukum) ciptaan Allah. Itulah agama yg benar, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui"
Terdapat 99 Nama2 Allah (Sifat Allah) yg terkandung pada setiap diri2 manusia. Untuk lebih sederhana terdapat 7 Spritual Valuesyg dapat membangunkan kecerdasan Emosi dan Spritual yg diambil dari Asmaul Husna. Values ini hendaklah diambil dan di junjung tinggi sebagai bentuk pengabdian manusia kepada KhaliqNya yg terletak didalam hati2 manusia itu sendiri.

1. JUJUR adalah wujud pengabdian manusia kpd sifat Allah AL MUKMIN

2. TANGGUNGJAWAB adalah wujud pengabdian manusia kpd sifat Allah AL WAKIL

3. DISPLIN adalah wujud pengabdian manusia kpd sifat Allah AL MATIIN

4. KERJASAMA adalah wujud pengabdian manusia kpd sifat Allah AL JAAMI'

5. ADIL adalah wujud pengabdian manusia kpd sifat Allah AL ADL

6. VISIONER adalah wujud pengabdian manusia kpd sifat Allah AL AKHIR

7. PEDULI adalah wujud pengabdian manusia kpd sifat Allah AS SAMI' dan AL BASHIR

Kesemua sifat2 yg Allah yg 7 ini harus dijadikan
VALUES dimana akan memberikan "MEANING" yg melaksanakannya disamping nilai2 lainnya yg berjumlah 99 sebagai sumber pengabdian.
Marilah kita sama2 mengamalkannya, menilik2 dimanakan Hati2 kita ini berada. Sama ada berada pd landasan yg benar atau sebaliknya. Kerana ketika jiwa2 manusia mengangguk2, mengakui Allah sebagai Tuhannya, maka disaat itulah sifat2 Tuhan Yang Suci dan Mulia muncul dari dalam lubuk hatinya dan dari sinilah kecerdasan spiritual bermula dan Nur/Cahaya kebenaran terpancar dilubuk sanubari nya.